Scenerna från den förbjudna zonen i Kazakstan är inspelade på Gotland, berätta?
Hugo: Ja, det mesta är i samma kalkbrott. Men det där har också varit en organisk process. I boken så är det Nevadaöknen och i början tänkte vi att vi skulle åka till Death Valley. Sen var vi på grekiskt bröllop, träffade en grekisk producent och så började vi tänka att man kanske ska spela in det på Kreta där det finns lite öken. Då höjde vi upp de mytologiska dragen som finns i filmen med kentaur och allt, i ett postnukleärt Grekland. Senare när vi var på Bergmanveckan [på Fårö] såg vi att det också är ett slags ökenlandskap. Vi blev rekommenderade olika platser, stelnade gruvstag som ser ut som ett slags molnlandskap, postnukleärt.
Pella: Ja, och så började vi googla baklänges, vilken öken är vitast? Så vi har verkligen anpassat manuset efter platserna. Lite “location is king”. Casting är jätteviktigt, men scenografi och aktivitet med platser är ju väldigt viktigt också. Istället för att bända in och bygga nytt får man anpassa sitt manus efter vad man både har råd och får.
Hur är det med den gamla fina klyschan att låg budget frigör kreativiteten, stämmer det? Eller är det bara frustrerande att inte ha mer pengar?
Pella: Nej, så är det. Det är frustrerande att ha för mycket pengar och för mycket folk. Alltså herregud, det är bara pissjobbigt!
Hugo: För mycket folk iallafall. För mycket pengar tror jag aldrig vi har haft på en film. Men jag håller med. Vi tänkte: det är här vi gör det, med en fotograf, kanske en ljudtekniker och så skådisar. Minimalt.
Pella: Vi tänkte punkigt: bas och trummor!
Vad lärde ni er efter Aniara, som ni kunde använda i arbetet med Egghead Republic?
Pella: Jag tyckte man lärde sig att man var en sån här “never learner”! Man lärde sig inte. Plötsligt har man gått från att vara ung till att bli medelålders utan har lärt sig något på vägen, men det är klart att när man är medelålders och har barn så förändras runtikringet.
Hugo: Men vi har också lärt oss av Aniara att göra mycket med små medel. Rent hantverksmässigt har vi lärt oss några saker. Vi klarade av att få in allt på en kort inspelningsperiod, så inspelningen gick väldigt smooth. Vi har sliceat en 30 miljoners budget till en tredjedel och tänkte att fan, man behöver inga pengar för att spela in en film! Men sen i postarbetet så märkte man att allting från att kopiera en fil, fixa subtitles eller vad som helst ligger på oss så det har varit ganska tufft. Varenda jävla grej. Det var ju rätt tärande skulle jag säga. Och inte så ekonomiskt hållbart.
Det här är en smart film sprängfull av idéer – vad hoppas ni publiken ska ta med sig när de sett den?
Ella: Jag hoppas att de har haft kul, men att de också ska tänka lite djupare om sig. Det handlar ju mycket om ego och att göra allt för att komma fram och få sin vilja igenom, i ett väldigt individualistiskt samhälle. Att få lite tankar kring det.
Pella: Jag hoppas att folk kan hoppa in i någon annans hage ett tag och hoppa ut, att man ska samtala med varandra. Man får gärna inte tycka om den, men gärna tycka om den, så kan man prata om det efteråt. Om vi pratar om grekisk mytologi: på Akropolis så tog läkaren hand om kroppen och teaterfolket om själen. Det handlar om att vi behöver prata om olika saker – vilka hjältar har vi, vad är en hjälte, vad är sanning? Olika hjältar har sina olika sanningar. Nu är Wikipedia också hotat och det är så absurt. Vi lever verkligen i olika filterbubblor och det har blivit ännu mer extremt. Så jag hoppas man ju att man kan tycka olika och respektera varann. Prata om det och fortsätta vara olika.
Egghead Republic har premiär idag 28 november och visas på flera Cineville-biografer – klicka på filmen för visningstider!